يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۸۸
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی : هفته قبل دکتر «نمکی» وزیر بهداشت در بیمارستان رازی تهران گفت: «به عنوان وزیر اعلان خطر می­کنم، شیوع افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطر بزرگی برای متخصصان است.» این صحبت وزیر بهداشت چقدر به واقعیت نزدیک است؟ سهم ما ایرانی‌ها از افسردگی چقدر است و کلا آیا ایرانی‌ها افسرده اند؟ در این باره با دکتر «مصطفی اقلیما» رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفتگو کردیم.
 
ما آدم سالم رابا مواد مخدر معتاد می­ کنیم |  وزیر بهداشت می­ گوید مردم افسرده اند نه عزیزم مردم افسرده نیستند شما هستید که مردم را افسرده کرده­ اید!

 بی حوصله ام!

از دکتر «مصطفی اقلیما» پرسیدیم وزیر بهداشت اعلام کرده  افسردگی بین ایرانی‌ها خیلی زیاد شده است چه اتفاقی برای مردم ما افتاده که اینقدر افسرده شده اند؟ دکتر با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات مملکت ما این است که ما با یک عده تحصیل کرده بی­سواد روبرو هستیم و ادعا می­کنیم سواد داریم، اما سواد جهان سومی داریم؟! می­گوید: «بعضی از مسئولین ما برای اینکه مشکلی را از خودشان دور کنند به افراد انگ بیمار می­زنند و یکسری از روانشناس‌های ما تا یک حرکتی در کشور می­شود می­گویند این‌ها افسرده اند! حسن پزشک‌ها این است که وقتی می­گویی معده ام درد می­کند برایت آزمایش می ­نویسند تا علت را پیدا کند و بهت دارو بدهند، اما در مسائل اجتماعی راحت­ترین راه این است که بگوییم این‌ها مریضند پس ما کاری برایشان نمی­توانیم انجام بدهیم! مردم ما مسئله دارند و هدف زندگی شان را از دست داده اند و امیدی به آینده ندارند این بی حوصلگی است نه افسردگی! مثل اینکه من بیکارم و در خانه کاری برای انجام دادن ندارم و، چون در جیبم پول ندارم بیرون هم نمی­توانم بروم پس مجبورم در خانه دراز بکشم این بی هدف و در خانه بودن باعث می­شود که به من بگویند افسرده ای! دختری که عاشق پسری شده و طرف ول کرده رفته است در خانه می‌نشیند بهش می­گویند افسرده شدی! نه خیر افسرده نشده بلکه ناراحت شده است اگر دوباره آن پسر برگردد او دنبال زندگی­اش می­رود. این افسردگی نیست وقتی ما هدف و امیدی برای آینده نداریم بی­حوصله می‌شویم. چرا ما به اینجا رسیدیم؟ سالانه بیش از یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاه داریم که فقط ۵ درصد استخدام می­شوند و بقیه بیکار هستند این بیکاری بی­حوصلگی می­ آورد. تورم مدام بالا می­رود من باید ۲ شیفت کار کنم، بچه­ هایم را زیاد نمی­بینم و نمی­توانم خواسته‌های زن و بچه ه­ام را برآورده کنم، آیا نباید یک گوشه بنشینم و حرف نزنم یا گاهی گریه کنم؟! تا یک نفر گریه می ­کند می ­گویند افسرده شده! من ناراحتم ناراحتی ام را حل کنید مشکلم حل می­شود. وزیر بهداشت می­ گوید مردم افسرده اند نه عزیزم مردم افسرده نیستند شما هستید که مردم را افسرده کرده ­اید؟! چون من کار ندارم امیدی برای آینده ندارم بی­حوصله می­شوم. این بی حوصگی افسردگی نیست!»

از بی اعتمادی تا بی حوصلگی

این محقق و روانشناس بالینی ادامه می­ دهد: «هیچ بچه‌ای افسرده، بیمار روانی، پرخاشگر، قاتل یا روسپی به دنیا نمی ­آید، شرایط اجتماعی او را به اینجا می ­رساند. باید علت‌ها را بررسی کنیم برای اینکه کسی افسرده شود هزار دلیل باید وجود داشته باشد؛ با یک دلیل یک نفر افسرده نمی ­شود. در همه دنیا ۸۰-۹۰ درصدمردم مسئله و ۳-۵ درصد بیماری دارند. در کشور‌های دیگر می­ گویند طرف بی­حوصله است گاهی گریه و گاهی بی­قراری می­ کند، باید ببینیم آیا علتش بیماری یا علتش مسئله اش است؟ او تا یک ماه قبل خوب بوده است باید ببینیم چه عواملی باعث شده این فرد به اینجا برسد؟ آیا این عوامل از بچگی اش بوده؟ چیزی تغییر نکرده؟ زندگی اش از هم نپاشیده؟ از محل کار اخراجش نکرده اند؟ اگر این مسائل است نمی­گوییم افسرده است م ی­گوییم این علت‌ها را برطرف کنید طرف خود به خود خوب می­شود. ما  پیش هر روانشناسی که می­رویم تا می ­گوییم شب خوابم نمی ­برد یک مشت قرص آرامبخش می­ دهد، نمی­گوید این آدم در زندگی و محیط کارش مشکل و ناراحتی داردکه بی­حوصله شده است. این‌ها علامت افسردگی نیست دلیلش این است که  شرایط برایش جور نیست. وقتی ما می­ گوییم کسی افسرده است باید به علت بیماری اش برسیم کسی ظرف یک ماه افسرده نمی­شود هیچ جای دنیا کسی اینطوری مریض نمی­ شود و به او داروی مخدر آرامبخش نمی­دهند، اما ما آدم سالم رابا مواد مخدر معتاد می­کنیم، چون مطب هزینه دارد؟! طرف عشقش رفته یا با شوهرش مشکل دارد معلوم است که نباید شب خوابش ببرد، اما بهش آرامبخش می ­دهیم بخورد و بخوابد خنگ شود و هیچی نفهمد! ما مشکلش را حل نکردیم اگر قرص قطع شود ناراحتی اش ۲ برابر می ­شود علت را باید رفع کنیم. انسان ماشین نیست با یک حرف خوشحال و با یک حرف ناراحت می­ شود ما به همه دارو می ­دهیم، اما علت را برطرف نمی ­کنیم. وقتی می­ گوییم کسی افسرده شده یعنی از بچگی آنقدر مشکل در زندگی اش بوده و ۲۰ سال زیرساخت داشته است پس ۲ روزه نمی­توان عوض کرد. در کشورمان روانشناسان می­ گویند اغلب مردم دچار افسردگی هستند، اگر افسرده هستند تو بی­خود می­کنی پول ویزیت می­گیری که ناراحت شود؟!.اینجوری مردم از همه چیز دلزده می­ شوند بروند به چه کسی بگویند؟ هیچ جا نیست حرفشان را بگویند و هیچ کس پاسخگو نیست. مردم نسبت به هم بی­ اعتماد هستند؛ بی­ اعتمادی ریشه همه آسیب‌های اجتماعی است. بی­ اعتمادی من را بی­حوصله می­ کند، بی­ حوصلگی را با بیماری اشتباه نگیرید.»
 
ما آدم سالم رابا مواد مخدر معتاد می­ کنیم |  وزیر بهداشت می­ گوید مردم افسرده اند نه عزیزم مردم افسرده نیستند شما هستید که مردم را افسرده کرده­ اید!
 
تفاوت افسردگی با بی حوصلگی

 دکتر «اقلیما» با ذکر این نکته که در افسردگی این عوامل دیده می­شود، اما این عوامل نشان افسردگی نیست و باید مجموع عوامل باشد ادامه می­ دهد: «وقتی من امیدم را از دست دادم یکدفعه یک گوشه می­ افتم و از جایم تکان نمی­ خورم و کاری انجام نمی ­دهم، حمام نم ی­روم و به نظافت شخصی ام نمی ­رسم، غذا نمی­ خورم و باید به زور به من غذا بدهند؛ می­ گوییم فلانی افسردگی شدید پیدا کرده است، اما کسی که همه کارش را خودش انجام می ­دهد سرکار می ­رود، غذا م ی­خورد، به نظافت شخصی اش اهمیت می­دهد، اما وقتی بهش می­ گویند برو خیابان می ­گوید: حوصله ندارم می­ گویند تو چرا افسرده ای؟ یک قسمتی از افسردگی بی­ تفاوتی است، اما بی ­تفاوتی افسردگی نیست، تا این علامت را در من دیدید نگویید من افسرده ام، من را بی تفاوت کرده اند! از بس این چیز‌ها را گفتیم مردم هم تا تکان می­ خورند می­ گویند: ما افسرده ایم! ما کجا افسرده ایم؟ ما از عناوین استفاده می­ کنیم تا مردم را مریض عنوان کنیم، بعد دکتر‌ها نان در بیاورند، مسئولین هم بگویند این‌ها بیمارند و اگر این کار‌ها را می­ کنند تقصیر ما نیست؟!»

 واقعیت را بگوییم

با توجه به اینکه خیلی از عوامل از اختیارات ما خارج است و هیچ وقت رفع نمی ­شود ما چه کمکی می­ توانیم  به خودمان و دیگران کنیم؟
 
این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پاسخ می­ دهد: «تنها کمکی که ما می­ توانیم به خودمان و دیگران کنیم این است که مردم را با واقعیت‌ها آشنا کنیم و از همان اول حقیقت را به همدیگر بگوییم؛ چه در زندگی اجتماعی چه شخصی اگر واقعیت‌ها را به افراد بگوییم وقتی با آن مواجه می­ شوند داغون نمی‌شوند. به جوان تحصیل کرده مان بگوییم واقعیت این است که برای استخدام در اداره‌ها پارتی بازی است این جوان اگر این واقعیت را بداند و دریک آزمون سوری استخدامی قبول نشد شوکه نمی ­شود، چون آمادگی روحی را دارد یا دختری که می­ خواهد ازدواج کند باید بداند به غیر از آن ۱۰-۱۵ درصد پسر خوب که آن‌ها هم اگر شرایط محیطی و خانوادگی را داشتند شاید از بقیه بدتر می­ شدند، پسر پیغمبر وجود ندارد و نباید از شوهرش انتظار داشته باشدکه پسر پیغمبر باشد؟! این واقعیت است به جای اینکه به هم دروغ بگوییم با واقعیت‌ها کنار بیاییم اگر واقعیت‌ها را به من بگویید من دچار افسردگی نمی‌شوم.»

 قوی‌ترین مردم دنیا!

دکتر «اقلیما» ادامه می­دهد: «من سال‌های زیادی را در پاریس زندگی کرده ام، به شما می ­گویم در نهایت باید بدانیم اگر این فشار‌ها روی هر مردمی در هرجای دنیا می­ آمد می ­رفتند یک گوشه می ­نشستند و می­گفتند بگذارید بمیریم، اما مردم ما با تمام این مسائل دارند فعالیت می ­کنند. در کشوری که در عرض ۳ -۴ سال خانم‌ها راننده اسنپ شده اند مشخص است که چقدر زندگی بهشان فشار آورده است، اما با تمام فشار‌ها باز هم دارند کار و فعالیت می­ کنند؛ مردم کجا افسرده هستند؟ مردم ما دارند به سختی و با تمام توان کار و فعالیت می ­کنند و جان می ­کَنَند، اما وقتی  نمی ­خندند شما چیزی برای خنده اش درست کنید و برای شادی اش کاری انجام بدهید.»
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار